čtvrtek 7. května 2015

Když se daří... aneb o jednom pečení

Ani nevím, jak začít... chtěla jsem dnes upéct "pšenično-žitný, co se povede" - opět v menší úpravě (pořád zkouším nové mixy). Rozkvasila jsem, oproti normálu si dala tu práci, že jsem veškerou mouku (400 g pšeničné chlebové a 200 g dvounulky) prosila. Kyška i podmáslí došlo, tak jsem dala premiérově kefírové mléko s vodou. Koukám do robotu a říkám si, že dneska se tomu lepku nechce a pořád se těsto divně lepí na stěny mísy. No nic, těsto šlo zrát do mísy a za 40 minut jsem šla překládat, těsto se mi trhalo, o překládání nemohlo být moc řeč. Po konzultaci s odborníkem jsem těsto vrátila do robotu a přidala vodu. Bohužel to nezafungovalo, z těsta bylo blátivé cosi. Tak jsem si řekla, že to už nemůžu zkazit a přidám trochu mouky. No, a pak to přišlo. Stojím před regálem a došlo mi, že jsem automaticky hrábla po první sklenici, kde mám ŽITNOU mouku na kvásek. Vzpomněla jsem si na informace, které jsem nasávala z různých blogů a příspěvků, že žito nemá rádo hnětení. No bezva, tak dostalo hned dvojitou dávku. Struktura chleba v čudu. Co s tím? Nakonec jsem do těsta přidala lžičku melasy, hrst slunečnice, vymazala formu a nechala to osudu. 

V panice, že to nebude určitě k jídlu, jsem ještě rychle zadělala na rohlíky (tedy já z těsta dělám kaiserky). Tam jsem zase přidala o fous víc vody (trochu jsem jí vylila, pak jsem nevěděla, kolik toho na zemi skončilo a prostě jsem dala víc, než asi bylo třeba) a ač se mi s těstem pracovalo fantasticky, následná potřebná manipulace s ním byla nelehká a výsledek není tak úhledný, jak bych si představovala. Na chuti to naštěstí nic nezměnilo. 

V mezičase kynulo "cosi" ve formě, k mému úžasu lépe, než celožitný, v troubě pak krásně povyskočil do výšin, v které bych se neodvažovala ani doufat, a po pár hodinách chladnutí jsem před chvilkou netrpělivě zakrojila. No na tu hrůzu docela dobrý :-).






P.S.: Nakonec ten omyl byl velmi jedlý a asi se spletu dobrovolně i v budoucnu ;-). Na fotce s pomazánkou z výborného poctivého tvarohu (Mléko z farmy) a pažitkou ze zahrádky.


Recept na chleba: 
2 lžíce kvásku, 140 g žitné chlebové, 160 g vody (nechat rozvasit cca 12 hodin)
400 g žitné chlebové
200 g dvounulky
150 g kefírového mléka 
200 g vody
14 g soli
1 lžíce kmínu (možná příště vynechám, když je to skoroceložitný)
1 lžíce melasy
hrst slunečnice

Žádné komentáře:

Okomentovat